Sublimovať MOTÍV? ÁNO!

01.07.2020

V seriáli o tlačových technikách sme pre ďalší diel vybrali aj z hľadiska fyziky skvost - sublimačnú potlač čiže stručne sublimáciu. Jej názov samozrejme súvisí s jasne definovaným rovnomenným fyzikálnym javom, kedy skupenstvo pevné prechádza rovno do plynného bez predchádzajúceho skvapalnenia. Logika veci napovedá, že v podkladovom materiáli následne musí dôjsť k desublimácii, teda opäť k prechodu do skupenstva pevného, inak by sa motív - jednoducho povedané - vyparil. Kým si o tejto technológii povieme ďalšie zaujímavosti, pozrime sa na jej výhody:

1. Ponúka plnofarebnú potlač vo fotokvalite. 2. Stále, výrazné a priedušné farby s nízkymi nákladmi. 3. Žiadna zložitá tlačová príprava. 4. Výhodné už od malého počtu tlačených predmetov. 5. Žiadne následné zložité úpravy a ďalšia manipulácia možná ešte "za tepla".

Istú nevýhodu predstavuje obmedzenie materiálov, na ktoré možno sublimáciu použiť. Vedie textil, ale aj ten má svoje limity - musí byť svetlý a buď zo 100% polyesteru, alebo zmesového materiálu v ktorom je polyester zastúpený aspoň zo 60%. Aké odevy sú teda k sublimácii priamo predurčené? Tie pre outdoor a šport, teda športové kluby majú v sublimácii pre svojich členov i fanúšikov veľkého spojenca. Ďalšími materiálmi, na ktoré možno sublimáciu použiť sú kov, plast a sklo.

Vo fotokvalite je sublimačná potlač možná vďaka digitálnemu rozlíšeniu. Samotná potlač prebieha v špeciálnej tlačiarni pomocou sublimačných atramentov, ktoré sa nanášajú na transferový papier a odtiaľ je obraz za tepla prenesený v postupovom lise alebo konvekčnej peci na podklad, kde sa teplom otvoria mikropóry, ktoré zachytia a desublimují pary.

Dosť bolo technických dát a už len trocha histórie. K vývoju jedinečných technológií niekedy dochádza tzv. "v garážach", ale to nie je prípad sublimácie. Tú v polovici minulého storočia nevyvinul nikto iný ako americký gigant DuPont, ktorý na začiatku 19. storočia začínal s výrobou - výbušnín. Doprajte svojim cieľovým skupinám reklamné predmety s moderným trhákom medzi tlačovými technikami - sublimáciou !

Ešte k tlačovým technikám:

Výšivka – aj keď nejde o potlač, je princeznou medzi tlačovými technikami, pretože je jedinečná a krásna. Výšivky sú nálezmi dokázané už v starovekej Indii a Egypte. V Európe je najstarším dochovaným exemplárom tkaniny s výšivkou takmer 70 metrov dlhá tapiséria z Bayeux, umelecky dokumentujúca históriu vpádu Normanov do Anglicka. A nebol by to novovek, aby nepriniesol prvý vyšívací stroj, konkrétne vo Francúzsku v roku 1829. S ohľadom na cenu pristane hlavne značkovému textilu od mikrovlákien až po kvalitné prírodné tkaniny: Značka Schwarzwolf Outdoor - v rámci predmetov pre vyznávačov turistiky, cykloturistiky, kempingu a outdooru sú početne jednou z najvýznamnejších kategórií práve odevy. Aj keď ide napospol o výrobky z funkčných materiálov pre extrémne klimatické podmienky, odevy majú svoj štýl, sú módne a výšivka u nich podčiarkne charakter cieleného manažérskeho darčeka. Značka Stedman - využiteľnosť odevov Stedman pre reklamné účely je mimoriadna - s veľkým výberom v sortimente, strihov a farieb ide o kvalitu materiálu s ideálnymi vlastnosťami pre potlač i výšivku. Značka Payper – talianske odevné značky majú vo svete odievania a módy úplne jedinečné postavenie a mená ako Armani, Gucci, Diesel či Benetton sú u nás dostatočne známe. Pred piatimi rokmi sme si dali úlohu nájsť u nás na trhu luxusného, značkového reklamného textilu miesto pre elegantné, vkusné a štýlové odevy značky Payper. Vďaka Vám sa to darí. Značka Slazenger – britská klasika vznikla už v roku 1881 ako značka športovej elegancie. Začala s odevami a doplnkami pre tenis a dokonca bola dlho jediným výrobcom tenisových loptičiek pre Wimbledon. Neskôr zamierila okrem iného aj do golfu. Elegancia a pohodlie, to je Slazenger ... a na ňom výšivka Vášho loga. Značka Elevate – táto kanadská značka, bola dokonca partnerom zimnej Olympiády ve Vancouveru, spája v sebe eleganciu odevov pre mestské nosenie s outdoorovou účelnosťou.

UV tlač - podobne ako pri sublimácii aj pri UV potlači ide o modernú technológiu určenú k aplikácii plnofarebných motívov vo vysokej kvalite, avšak len na predmety s hladkým povrchom. Farby neschnú bežným procesom, ale po nanesení na predmet dochádza pôsobením UV žiarenia k rýchlemu vytvrdnutiu polymeráciou. Napriek tomu, že historie UV potlače je relatívne krátka, prvý patent farby vytvrditeľnej UV žiarením bol udelený už v roku 1946! Ale až takmer o tri desiatky rokov neskôr sa s nimi začalo viac pracovať v praxi.

Razba - v 3D reklame sa používa zriedkavejšie, a to hlavne na luxusnejších reklamných darčekoch z kože, resp. jej imitácie. Zviditeľnenie motívu je možné tlačou cez zlatistú či striebristú fóliu, ale ak platí že v jednoduchosti je krása, zvoľte pri luxusných darčekoch elegantnú slepotlač. Potlačiť je možné plochy o rozmeroch až 90 x 70 mm. Určite si niečo vyberiete napr. z konferenčných dosiek, blokov a puzdier značky Pierre Cardin. Unikátna je aj história razby. Ak sa sieťotlač rozvíjala pred stovkami rokov v Japonsku a tampónová potlač bola prvýkrát použitá u náramkových hodiniek ktoré sú na svete 115 rokov, vznik razby datujeme viac ako 2500 rokov do histórie. Súvisí - ako inak - s prvými mincami z cenných kovov a vyznačovania ich hodnoty. Do mince vloženej medzi spodné a vrchné razidlo sa musel skúsený majster presne trafiť kladivom. Tento spôsob razby sa udržal až do stredoveku, kedy bol vynájdený ručný lis, ktorý pákou cez ozubené prevody umožnil výrobcom už presnejšiu prácu.

Tampónová potlač - ide tu o tlač z plochy, kde nosičom je silikónový tampón. Technika, priemyselne využívaná necelé polstoročie, je určená pre potlač menších predmetov motívmi aj s drobnými detailmi, nie však na materiály s hrubým povrchom. Ak je vládcom sieťotlače textil, tak ten je pre tampónovú potlač tabu.

Sieťotlač - stovky rokov stará technika, kde na rozdiel od iných nejde o tlač z plochy, ale pretláčanie farieb cez sieťotlačovú šablónu. Potlačiť možno plochy až 450 x 350 mm na širokej škále materiálov od textilu až po kovy, teda aj početné portfólio reklamných a darčekových predmetov.

Prehľad najnovších článkov

Žiadne články nenájdené.

Dôveruje nám množstvo známych značiek.

Spoľahlivé služby vykonávame aj pre tisíce stredných aj malých zákazníkov.
Staňte sa ďalším spokojným klientom.

Kategória